Om oss Kontakt
och
Blanketter
Klagomålsrutin Plan mot diskriminering och kränkande behandling Vår verksamhet

Vår verksamhet

2015
Januari Februari Mars April Maj Juni Augusti September Oktober



2014


OKTOBER 2015

Månen

Vi tog promenader till skogen för att utforska en annan miljö än den invanda gården på förskolan. Barnen upptäckte stora stenar att klättra på, omkullvälta stenar som såg ut som drakar, många insekter och annat kryp. De samlade naturmaterial i var sin påse som vi skulle använda oss av på förskolan.
Barnen fick ta med sig stenar som de hade plockat hemma. Av stenarna och annat naturmaterial skapade de fina stentroll.



Varje barn fick bestämma en aktivitet eller lek som deras troll fick vara med på, så trollen har åkt leksaksbil, varit med i sandlådan, lyssnat på saga osv. Vi dokumenterade barnens kommentarer. Barnen tog själv kort på sina troll och bestämde vilka bilder och kommentarer som skulle sättas upp på väggen.

Målsättning
Vistelse i skog och natur ger barnen möjlighet att på ett naturligt sätt träna sin grovmotorik och koordinationsförmåga.

Utevistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.

Barnen skall ges möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegånger med hjälp av ord, konkret material och bild.


--------------------------------------------------------------------------------------

Regnbågen

Under vårt vattenprojekt har barnen fått skapa egna ”båtar”. Innan provade vi vilka material som flyter och därefter fick de limma ihop valfria material till en båt. Dessa båtar provade vi sedan om de flöt, vilket alla gjorde.

Vi har också provat på bubbelmålning. Där barnen fick uppleva fysiska och kemiska egenskaper hos vatten.

I läroplanen står, att alla barn ska:

utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.

utveckla förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur.


.

--------------------------------------------------------------------------------------

Kometen

STENTROLLEN

Nu är vi färdiga med tillverkningen av våra stentroll.
Som fortsättning kommer barnen att ta med sig sitt stentroll i leken. De kommer att få tillgång till en kamera och dokumentera leken. Sedan får de berätta en berättelse om vad som händer i leken. Detta kommer att leda fram till en sagobok om deras stentroll och olika händelser i barnens förskolemiljö.

Mål:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimmulerar och utmanas i sin språk- och kommunikatiosutveckling. (Lfpö 98)



Stentrollet Snabler skulle gå och handla. Hon skulle handla massa kläder. Efter gick hon till lekparken med sin mamma. Där gungade hon och åkte rutschkana.


Stentrollet Ninjago håller på att bygga en robot. Roboten har ett rymdskepp som kan skjuta. Han skjuter jättestora bomber,
Boom…Boom...Boom…


Fröken Blom vill måla med vattenfärg. Hon målar en regnbåge. Hon målar med svart, grön, röd och lila färg. Hennes älsklingsfärg är alla färger.


Stentrollet Klumpo leker med bilar. Dem leker tjuv och Polis. - Men hallå lille sheriff, sa bilen. Sedan blev det läskigt och det kom ett spöke.

--------------------------------------------------------------------------------------

Solen

En vecka varje år brukar barnen få bestämma vilken lunch som ska serveras på förskolan. Varje avdelning får tillsammans rösta fram vilken rätt de önskar.

Vi har pratat om hur en röstning kan gå till samt att det är ett sätt att demokratiskt komma fram till ett beslut.
Barnen tyckte det var spännande med vårt röstbås, röstkort och lådan. För att förtydliga för barnen satte vi upp rösterna på väggen så att alla röster ingick i ett stapeldiagram, detta för att barnen lättare skulle kunna se vilken maträtt som fick flest röster.
Spagetti och köttfärssås röstades fram som solens önskemat!

Syftet med detta är att göra barnen medvetna över att de kan vara med och påverka det som sker här på förskolan.



• barnen utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation
• barnen utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande (Lpfö 98/10)


-------------------------------------------------------------------------------------

Startsidan